Aandacht in de media voor het buitenland & internationale samenwerking
In een tijd waar de bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking zich opeenstapelen is het steeds relevanter om mensen te informeren over wat er buiten onze eigen grenzen gebeurt en hoe dat van invloed is op Nederland. De naar binnen gekeerde koers van de politiek, vraagt des te meer om verhalen die laten zien dat we niet alleen op deze wereld staan en een rol te spelen hebben in de problemen van deze tijd zoals ongelijkheid, armoede, klimaatverandering en conflicten. Aandacht in de media voor wat we doen en voor het belang van ontwikkelingssamenwerking, is cruciaal om meer steun te krijgen voor het werk waar we met internationale partners op samenwerken.
Programma
Het programma bestaat uit de volgende onderdelen:
-
Correspondent Joost Bastmeijer (online) en buitenland redacteur van het AD Mark van Assen geven feedback en delen hun ervaringen rondom: Hoe maak je een goede pitch en kom je in de media met een buitenlandverhaal? Wanneer benader je een redactie, freelancer of correspondent? Op welke manier kan je constructief samenwerken met journalisten en redacties? Na elke korte ’talk’ is er ruimte voor vragen en discussie. Het perscafé is bedoeld dat je al je vragen kwijt kan over je benadering richting redacties en journalisten.
- Terugblik op de trainingen: Hoe kom je in de media gericht op opinieartikelen in de kranten. Mirjam Vossen gaat in op de resultaten en geleerde lessen uit de trainingen van het afgelopen jaar. Veel van de artikelen zijn ook echt geplaatst.
- Uitwisseling om met elkaar de huidige mediabenadering te bespreken. Hoe we samenwerken richting pers en welke stappen we nog meer kunnen zetten.
- Ook is er tijd voor een netwerkborrel om elkaar nog beter te leren kennen en ervaringen uit te wisselen.