Een snoepwinkel met verhalen om inspiratie en creatieve ideeën uit op te doen
In dit magazine delen we 45 verhalen vol innovatie en impact. Alle verhalen weerspiegelen de diversiteit van onze leden, dus wees voorbereid op een magazine met heel verschillende verhalen!
Laten we stoppen met het verspreiden van nepnieuws’, zingt de beroemde Nigeriaanse rapper Fresh Emir. In zijn popsong Jita Jita waarschuwt Emir voor de gevaren van desinformatie op sociale media. Pas op voor beïnvloeders die het kwaad verspreiden’, rapt Emir tegen zijn jonge luisteraars. “Wees zeker van je boodschap voordat je hem deelt.” En: “Laten we stoppen met elkaar kapot te maken”. Het nummer uit 2021 sloeg aan. Jongeren noemden het positief, inspirerend, leerzaam en actueel. De videoclip is inmiddels meer dan 320.000 keer bekeken op social media platforms.
Weinigen zouden vermoeden dat achter dit nummer de inspanningen van een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie schuilgaan. Zij werkten samen met de rapper en een Nigeriaanse mediaorganisatie aan een campagne tegen haatzaaien en verkeerde informatie in het door conflicten verscheurde noordoosten van Nigeria. Hun verhaal over verandering vind je in deze bundel.
Een magazine met verhalen over innovatie en impact binnen ontwikkelingssamenwerking is bijzonder. Want organisaties pronken niet snel met hun succes, merkte ik tijdens gesprekken in de sector. Soms is dat uit bescheidenheid: we willen niet pronken. Bovendien: we doen het toch niet allemaal alleen? Soms bespeur ik een angst om donateurs te verliezen: als we te veel vooruitgang laten zien, zouden mensen kunnen denken dat hulp niet langer nodig is. Vaak is het ook een kwestie van capaciteit: waar gaan onze schaarse middelen naartoe? De keuze valt dan op nieuwe campagnes die de aandacht vestigen op wat er niet goed gaat.
Succes motiveert
Dit is begrijpelijk, maar ook een gemiste kans. Want als er iets is dat inspireert en motiveert, dan zijn het wel verhalen over verandering en succes. Tijdens een uitstekend onderzoek van Partos en zes van haar leden een paar jaar geleden, zagen we hoe dat werkt. We legden 13 verhalen over ontwikkelingsprojecten voor aan mensen die gematigd kritisch tot gematigd positief waren over ontwikkelingssamenwerking. Wat maakte hen enthousiast? Waardoor wilden ze actie ondernemen? Dit waren de verhalen die lieten zien dat er al iets bereikt was. Verhalen over wat er was gelukt en veranderd. Het maakte de deelnemers optimistisch en hoopvol en gaf hen vertrouwen dat deze organisatie nog meer kon doen. En er was meer: de best gewaardeerde verhalen waren die verhalen die focusten op lokale kracht. Ze gingen over mensen die initiatief toonden, opkwamen voor hun rechten, moeilijkheden overwonnen en veranderingen voor elkaar kregen.
Laat dit nu precies de rode draad zijn in deze impactverhalen van Partos-leden. Zoals het verhaal van Masaai gemeenschappen die een alternatief ritueel ontwikkelden voor vrouwenbesnijdenis. In tien jaar tijd daalde het aantal besneden meisjes in de projectregio’s met een kwart. Of het verhaal over vakbonden die hun eigen enquêtes onder kledingarbeiders gingen houden. Met de verzamelde gegevens hielden ze stand in de onderhandelingen met werkgevers. In Nicaragua heeft dit al geleid tot een loonsverhoging van 8-10 procent in de sector.
Deze verzameling impactverhalen toont de kracht van ontwikkelingssamenwerking: positieve verandering is mogelijk. Bovendien laten de verhalen zien waar de kracht van ontwikkelingssamenwerking ligt: het mobiliseren van mensen. Of, zoals een Peruaanse vakbondsmedewerker het mooi zegt in een van de verhalen: ‘Mensen zijn de ziel van verandering’.
Snoepwinkel
Het magazine verdient een publiek. Om te beginnen van collega-ontwikkelingsorganisaties in binnen- en buitenland. Zij kunnen uit deze verhalenwinkel inspiratie en creatieve ideeën halen, die kunnen leiden tot mooie nieuwe initiatieven en samenwerkingen. Daarnaast verdienen de verhalen gehoor bij politici en beleidsmakers in Den Haag. Daar kunnen ze helpen het belang van internationale samenwerking te onderstrepen.
Maar bovenal moeten deze verhalen van verandering hun weg vinden naar het grote publiek. Naar mensen die vastzitten aan het idee dat ontwikkelingsorganisaties vooral voedsel uitdelen en waterputten graven. Het gaat al lang over zoveel meer. En ze moeten hun weg vinden naar mensen die de strijd tegen armoede een warm hart toedragen, maar zich afvragen of ontwikkelingssamenwerking wel zin heeft. Deze verhalen hebben de kracht om mensen opnieuw te inspireren. Deel ze verder!