Bill Gates lanceert World’s Best News campagne in Nederland

Op dinsdag 26 januari was Bill Gates in Nederland en te gast bij World’s Best News (WBN) en OneWorld in de Glazen Zaal te Den Haag. Daar lanceerde hij samen met WBN-projectleider Ralf Bodelier de World’s Best News campagne in Nederland. Als symbool voor de start van de campagne ontving Bill Gates het Algemeen Dagblad van Bodelier, waarin speciaal ook ‘het goede nieuws’ werd uitgelicht.

27 januari 2016

Goed nieuws over ontwikkelingssamenwerking moet meer onder de aandacht komen dankzij de campagne. De vooruitgang in de wereld werd concreet aan Bill Gates voorgesteld door twee innovatieve ondernemers die hun start-up mochten pitchen voor de filantroop: Landmapp en Legbank.

Voorafgaand aan het bezoek van Bill Gates gaf de Zweedse professor en data-expert Hans Rosling samen met moderator Sylvana Simons alle aanwezigen een lesje over vooruitgang in de wereld. Enkele voorbeelden: 8 op de 10 huishoudens in de wereld heeft al elektriciteit. En 9 op de 10 meisjes in de wereld gaat al naar de basisschool! Waarom zijn we daar verrast over? Hans Rosling:

Omdat niemand het ons vertelt. En daarom is de World’s Best News campagne zo belangrijk.

Veel media aandacht was er ook voor de twee pitchers: Merel Rumping van Legbank en Thomas Vaassen van Landmapp. Via Landmapp, een mobiel platform dat het gebruik van land door boeren in ontwikkelingslanden in kaart brengt, staan boeren veel sterker bij het beschermen van hun landrechten. Legbank ontwikkelt op een goedkope manier protheses die precies aansluiten bij mensen die hun onderbeen missen in lage- en middeninkomenslanden.

Veel persaandacht voor het event:

Over The World’s Best News
De wereld staat er op veel fronten beter voor dan ooit. Extreme armoede is wereldwijd gehalveerd. Maar liefst 90 procent van alle kinderen in ontwikkelingslanden heeft toegang tot onderwijs. En het aantal mensen met toegang tot verbeterd drinkwater steeg sinds de start van het millennium met twee miljard. Goed nieuws zou je zeggen. Maar feit is dat dit goede nieuws het grote publiek maar mondjesmaat bereikt.

World’s Best News wil met een landelijke campagne juist dit goede nieuws over ontwikkelingslanden onder de aandacht brengen. Doel van de campagne is met goed nieuws te onderstrepen dat ontwikkelingssamenwerking – door gezamenlijke inspanningen van ontwikkelingsorganisaties, overheid, bedrijfsleven, sociaal ondernemers en particuliere initiatieven – wel degelijk positieve resultaten oplevert.

Partos is samen met Wilde Ganzen en Oxfam Novib een van de initiatiefnemers van de WBN campagne in Nederland.