yellow shape
Belangenbehartiging & Beleidsbeïnvloeding Nieuws

Brief aan de nieuwe Kamer over de begroting 2024

Terwijl de formatie haar eerste rimpelingen vertoont, zit Partos niet stil. Samen met de Partos lobbygroep worden diverse paden verkend. Allereerst is er de begrotingsbehandeling BHOS in de laatste week van januari. We hebben onze input gedeeld met de nieuwe Tweede Kamer, waarbij we focussen op de grote druk (nog altijd) op de BHOS-begroting als gevolg van de dekking van asielkosten uit datzelfde budget. Nieuwsgierig? Hieronder lees je de hele brief. En in de Partos Politieke Monitor doen we verslag van deze begrotingsbehandeling.

18 januari 2024

In de Partos Politieke Monitor (beschikbaar voor leden) zijn ook de profielen opgenomen van alle nieuwe TK-woordvoerders. Als abonnee van de Monitor ontvang je iedere week een update per mail met de belangrijkste politieke ontwikkelingen op het gebied van ontwikkelingssamenwerking.

Vorige week is met het Partos Lobbynetwerk (toegankelijk voor alle leden) gebrainstormd over te ondernemen initiatieven richting de nieuwe Tweede Kamer. Sowieso werkt Partos aan een introductiedossier voor de nieuwe TK-woordvoerders. Daar zal het hele Partos-lobbynetwerk bij betrokken worden. Wil je meer weten over het Partos lobbynetwerk? Neem dan contact op met Koos.

Brief aan Kamer over begroting 2024

Geachte Kamerleden,

In de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, die de nieuwe Tweede Kamer eind januari behandelt, zijn flinke bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking verwerkt. Deze bezuinigingen werden bij de Voorjaarsnota aangekondigd en zouden het gevolg zijn van een hoger aantal binnenkomende asielzoekers. Los van het gegeven dat het betalen van asielkosten uit het ontwikkelingsbudget onwenselijk is, is van die hogere aantallen niets gebleken. Die zijn vergelijkbaar met vorig jaar.

Partos roept de Tweede Kamer op om de bezuiniging voor 2024 te dempen op basis van geactualiseerde asielcijfers. Nog liever zouden we zien dat de bezuinigingen ongedaan gemaakt worden. In totaal gaat in het in de periode 2023-2026 om een bezuiniging van ruim 3,5 miljard Euro.

Nederland past OESO-afspraak verkeerd toe

Deze bezuiniging is het gevolg van een verkeerde toepassing van een OESO-afspraak dat eerstejaars asielkosten mogen worden meegeteld als ontwikkelingsgeld (Official Development Assistance, ofwel ODA). Nederland geeft echter een unieke interpretatie aan deze afspraak, waarbij asielkosten uit het al beperkte ontwikkelingsbudget betaald worden. Wanneer de asielkosten toenemen verdrukken ze daarmee de daadwerkelijke uitgaven aan ontwikkelingssamenwerking zoals noodhulp bij rampen, versterking van het verdienvermogen van lokale boeren en ondernemers in ontwikkelingslanden, en de opbouw van lokale markten en economische instituties. Andere OESO-landen pakken dit anders aan. Zo worden de asielkosten in België en Luxemburg niet betaald uit bestaande ontwikkelingsbudgetten en ook Duitsland en Oostenrijk kozen ervoor om dat in 2022 niet te doen. In tegenstelling tot in Nederland komen ontwikkelingsprojecten daardoor niet in de verdrukking bij oplopende asielkosten. De OESO is dan ook kritisch op de Nederlandse aanpak en roept het kabinet op terughoudend te zijn met het betalen van asielkosten uit het ontwikkelingsbudget.

Kabinet moet aangenomen motie uitvoeren

Afgelopen zomer kwam een langverwachte brief van het kabinet met mogelijke alternatieven voor het betalen van asielkosten met ontwikkelingsgeld. Een noodzakelijke eerste stap is het instellen van een maximumbedrag voor de asielkosten die uit het ontwikkelingsbudget betaald mogen worden, conform de motie Thijssen-Van den Brink die op 26 oktober jl. door de Tweede Kamer is aangenomen. Partos roept de Kamer op om af te dwingen dat het kabinet een maximumbedrag instelt voor de asielkosten die uit het ontwikkelingsbudget betaald worden.

Ingrijpende gevolgen voor wereldwijde bestaanszekerheid en Nederlandse reputatie

Wat Partos betreft is het onaanvaardbaar dat het ontwikkelingsbudget zo onder druk staat. Het is niet uit te leggen dat een rijk land als Nederland zo’n groot deel van het ontwikkelingsbudget besteedt in eigen land.

Dit zijn zware bezuinigingen met zeer ingrijpende negatieve gevolgen. Wereldwijd leven 685 miljoen mensen in extreme armoede en 345 miljoen mensen hebben niet of nauwelijks te eten. Deze bezuinigingen raken deze mensen in hun bestaanszekerheid. Ook toont Nederland zich hiermee een onbetrouwbare partner voor andere landen, bedrijven en ontwikkelingsorganisaties. Daarmee zetten we onze internationale reputatie op het spel.

Net als in Nederland ervaren mensen in ontwikkelingslanden steeds meer (bestaans)onzekerheid. Er is stagnatie en zelfs achteruitgang op veel Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Bij de VN-top in New York riep Nederland in september andere landen op om méér te doen om de SDG’s te redden. Om geloofwaardig te zijn, moet Nederland dit zelf ook waarmaken. Een bezuiniging op ontwikkelingssamenwerking is dan het verkeerde signaal, omdat we met ontwikkelingssamenwerking juist werken aan de SDG’s en internationale bestaanszekerheid.

Vanzelfsprekend zijn we graag bereid om ons verzoek in een gesprek nader toe te lichten.

Afbeelding: Katt Yukawa, Unsplash