yellow shape

College Tour: Acht tips van ‘communicatiegoeroe’ Betteke van Ruler

De communicatieprofessional is een ‘sensemaker’ en ‘Gooi het communicatieplan maar in de sloot’. Hoogleraar en communicatiegoeroe Betteke van Ruler was de hoofdgast tijdens de vierde editie van College Tour. Sinds afgelopen donderdag weten communicatieprofessionals van de leden van Partos en Goede Doelen Nederland dat communicatie veel meer ‘agile’ moet.

21 november 2017

Onder leiding van moderator Kido Koenig konden communicatieprofessionals van de leden van Goede Doelen Nederland en Partos naar hartenlust vragen stellen aan Betteke van Ruler. Ze gaf in een half uur een minicollege met een overzicht van de laatste ontwikkelingen en inzichten in het communicatievak. Ook besteedde Van Ruler aandacht aan de nieuwe rol van de communicatieprofessional. Goed oplettende bezoekers konden een heleboel tips destilleren uit het aansprekende verhaal van Van Ruler, die al bijna vijftig jaar in het vak zit. Het ging over maatschappelijk verantwoord communiceren, over ‘de stijl van het huis’ en het maken van keuzes.
 

Goede Doelen Nederland en Partos haalden acht tips uit het verhaal van Betteke van Ruler:

  • Communicatieplan is afgeschreven
    Een communicatieprofessional moet constant op de actualiteit letten en is dus honderd procent agile. Een goede communicatieprofessional formuleert een visie en doelen, maar gooit het communicatieplan dus in de sloot; want deze is vooral gericht op maakbaarheid, te rigide en dus niet op wendbaarheid gericht.
  • Van slaafs dienstbaar naar professioneel dienstbaar
    Een communicatieprofessional luistert niet alleen wat de opdrachtgever zegt dat er moet gebeuren, maar kijkt ook naar wat professioneel gezien in een bepaalde situatie verstandig is om te doen.
  • Communicatieprofessional is ‘sensemaker’
    De communicatieprofessional snapt dat mensen allerlei frames hebben over de werkelijkheid en dat het ene frame het andere niet is. Snappen hoe communicatie werkt: de kern is dat het gaat over een meaning of duiding van de werkelijkheid. En daar moet een communicatieprofessional altijd rekening mee houden. Deze is steeds meer een ‘sensemaker’. Hoe zitten duidingen in elkaar? De sensemaker kijkt ook met enige afstand naar de eigen organisatie.
  • Onderbouw je verhaal
    Een communicatieprofessional adviseert uitsluitend op basis van data of waarnemingen. Je moet met goed onderbouwde, concrete en heldere ideeën en oplossingen komen. Dit betekent dat je je ook op andermans domeinen moet begeven, om die data te begrijpen en mee te wegen in je strategie. Communicatieprofessionals zitten überhaupt te veel achter hun bureau. Meng je! Laat jezelf zien! Ga naar bijeenkomsten die relevant zijn voor je organisatie, maar ook naar die bijeenkomsten die meer ‘anti’ zijn. Luister naar je doelgroep!

Jouw doelgroep laadt jouw merk, gebaseerd op het gedrag van de organisatie (en dat van gelijksoortige organisaties!).

  • Verantwoord communiceren is samen communiceren
    We moeten af van de extreme aandacht voor de huisstijl en ons richten op de ‘stijl van het huis’. Hoe treden we de buitenwereld tegemoet? “Laat het spinnen maar aan de poes over.” Communiceren doe je samen. Hoe kom je over als organisatie? Jouw doelgroep laadt jouw merk, gebaseerd op het gedrag van de organisatie (en dat van gelijksoortige organisaties!). Communiceer eerlijk: je kunt je als goed doel weinig permitteren.
  • Het gaat om anyline 
    Artificial Intelligence gaat ook zijn intrede doen in de communicatiewereld. Een goede communicatieprofessional denkt na over wat dit betekent voor het vak en welke taken in de toekomst gerobotiseerd worden. Denk na over fake news en advertenties die op akelige plaatsen kunnen verschijnen. Het draait bovendien sowieso niet om offline of online maar anyline.
  • De doenker
    Een echte communicatieprofessional is een ‘doenker’: hij/zij denkt én doet. Het scheiden van denken en doen is uit de tijd. Zeggen dat je niet uitvoert kan al helemaal niet.
  • Impact is meer dan bereik
    De communicatieprofessional is uit op echte impact en vraagt zichzelf altijd af wat hij of zij nou echt bijdraagt. Je moet kunnen verantwoorden dat het belangrijk is waar het geld dat je kost en besteedt naar toe gaat. En impact betekent dus méér dan bereik. Niet alleen zoveel likes op Facebook dus, maar organisaties die zich anders gaan gedragen of een publiek dat anders over jouw organisatie gaat praten. En hoe moeilijk ook: meet je impact! Zie het als een gezamenlijke inspanning, datgene dat je als organisatie probeert te bereiken. Ook de meetbaarheid hiervan zou niet alleen per afdeling moeten gebeuren. Vraag je collega’s, die bezitten vaak een schat aan data die je kunt gebruiken.