yellow shape
nieuws

College Tour met Hans Nijenhuis: ‘Hoe kom ik in de krant?’

In een bomvolle Balie was op 13 december jl. AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis te gast bij inmiddels alweer een derde College Tour, dat Partos samen met Goede Doelen Nederland organiseerde. Het hongerige publiek, dat voornamelijk bestond uit communicatieprofessionals, hing aan de lippen van Nijenhuis, die zich ontpopte tot een uitmuntende verhalenverteller.

16 december 2016

Ralf Bodelier, zelf ook journalist en campagneleider van World’s Best News, presenteerde deze editie die in het teken stond van de relatie tussen media en goede doelen. Je hebt een goed verhaal en mooie resultaten. Toch lukt het niet om ermee in de krant te komen. Hoe kan dat? Wat zijn de do’s en dont’s om met jouw nieuws in de media te komen? Hans Nijenhuis, sinds mei 2016 hoofdredacteur van het AD, kwam met bekende en minder bekende tips – telkens verpakt in een mooie anekdote.

Band met Nederland
De College Tour trapte af met de huidige trends en ontwikkelingen in de wereld van de media. Nijenhuis gaf daarbij een inkijkje in zijn dagelijkse leven als hoofdredacteur en vertelde over zijn overstap van NRC naar AD. Het gaat een tijd over de ruimte die media bieden voor positief nieuws, nadat Bodelier een aantal voorbeelden geeft van ‘goed nieuws’ waar we maar weinig van horen in de media. Al snel blijkt dat het voor het AD lastig is om veel over het buitenland te schrijven. Voor de lezer is een band met Nederland essentieel. Nijenhuis: “Wij schrijven over bijzondere mensen die gewone dingen doen en gewone mensen die bijzondere dingen doen.” Tip nummer één en twee: ‘Maak je verhaal persoonlijk en zorg dat op een of andere manier Nederland erbij betrokken is. Extreem versimpeld: Zeg bijvoorbeeld niet ‘Kijk naar al dit goede werk dat wij (als organisatie) verrichten’, maar ‘Kijk naar Jannie uit Deventer die dit goede werk in Afrika gedaan heeft’.

Wij schrijven over bijzondere mensen die gewone dingen doen en gewone mensen die bijzondere dingen doen.

Lever maatwerk en houd het exclusief
Nijenhuis: “In de mediawereld draait het om relaties, netwerken en personen. De kranten staan vol met ‘gegund’ nieuws. Zorg er daarom voor dat je alle journalisten kent die bijvoorbeeld over ontwikkelingssamenwerking schrijven. Achterhaal hun telefoonnummers, mail ze rechtstreeks en bouw een goede relatie op. Geen reactie binnen één dag? Door naar de volgende. Ken ze, en laat ze jou kennen.”

Als je weet bij wie je moet zijn, is het volgens Nijenhuis zaak dat je niet een algemeen persbericht naar al je contacten stuurt. Zorg in plaats daarvan dat je met exclusief nieuws bij journalisten aankomt. “Op het moment dat je tegen iedereen zegt dat je interessant nieuws hebt, is het niet interessant meer.” Wanneer je tegen één journalist zegt dat je interessant nieuws hebt, dan is de kans veel groter dat je in de krant komt. Denk daarbij welke krant het beste bij je verhaal past.

Zorg voor nieuws
“Nieuws is datgene wat je onmiddellijk wilt delen en over de heg aan de buurvrouw wil vertellen”, aldus Nijenhuis. Volgens de hoofdredacteur willen mensen vooral persoonlijke verhalen lezen die hen raken, en waarmee ze zich kunnen identificeren. Algemene verhalen met veel statistieken komen niet aan bij de lezers. Pas wanneer je deze statistieken koppelt aan een concreet persoon, dan wordt het interessant.

Voordat je het weet neemt de mainstream media het over, en zit je ’s avonds bij Pauw. Dat is toch veel effectiever dan al dat gestoei op papier?

Je boodschap in eigen hand met online media
Tenslotte benadrukte Nijenhuis nadrukkelijk het belang van online media. Mensen lezen tegenwoordig veel minder kranten. Door gebruik te maken van video’s en explanimations, heb je kans dat je je hele boodschap kunt vertellen. Zorg ervoor dat je online wordt opgemerkt en dat je bericht gedeeld wordt door iemand met veel volgers.

Hij refereert aan een interessante whatsapp-discussie die hij met zijn dochter had, vervolgens op Facebook plaatste en wat opgepikt werd door allerlei online media, waaronder door De Correspondent. “Voordat je het weet neemt de mainstream media het over, en zit je ’s avonds bij Pauw. Dat is toch veel effectiever dan al dat gestoei op papier?”