Lancering Impactwijzer
Om organisaties te ondersteunen in impactgericht werken is de online Impactwijzer ontwikkeld door Sinzer in samenwerking met Partos, Goede Doelen Nederland en met inbreng van CBF en andere organisaties verenigd in de Impact Challenge. Emma Verheijke, hoofd van Sinzer, lanceerde tijdens het Impact event de Impactwijzer en gaf uitleg hoe organisaties deze praktische handleiding kunnen inzetten om impact beter te begrijpen en hierop te kunnen sturen. Ze gaf aan dat dit een groeiproces betreft. De focus ligt daarbij minder op ‘proving impact’ zoals in traditionele M&E, maar meer op ‘improving impact’. Het gaat om het continu leren en verbeteren op basis van best practices. De Impactwijzer is relevant voor zowel kleine als grote organisaties die aan de slag gaan met impact.
Kleine organisaties hebben andere behoeften en middelen dan grote organisaties op het gebied van impact-gericht werken. De Impactwijzer biedt informatie die rekening houdt met het verschil in kennis- en ervaringsniveau, omvang en complexiteit van de organisatie. Om er voor te zorgen dat de Impactwijzer aansluit op de wensen en mogelijkheden van diverse organisaties, bevat elke stap in het proces van impact w(m)eten verschillende niveaus (van basisprincipes naar verdieping). Op elk niveau wordt theoretische kennis gekoppeld aan praktische informatie (zoals worksheets, tools, templates). De Impactwijzer is bruikbaar voor organisaties die starten met impact maar ook voor organisaties die impactmanagement verder willen uitbouwen.
De site wordt op korte termijn uitgebreid, in het Engels vertaald en voortdurend geactualiseerd. Maak gebruik van de Impactwijzer, je kunt er je impact door vergroten en beter zichtbaar maken.