yellow shape

Perscafé: ‘Buitenlandjournalist is de kanarie in de kolenmijn’

Hoe zit het met de aandacht voor het buitenland in de nieuwsmedia? Aandacht voor de belangrijke verhalen van natuur- en milieuorganisaties en ontwikkelingsorganisaties? Lijkt het alleen maar zo, of is het steeds moeilijker voor persvoorlichters van NGOs om deze verhalen te pitchen bij journalisten? Om deze vraag te beantwoorden en een gesprek te organiseren tussen woordvoerders en journalisten, organiseerden IUCN NL en Partos een ‘perscafé’.

25 april 2018

Dat persvoorlichters en journalisten vaak geëngageerde mensen zijn met een stevige mening, bleek uit de interessante discussies die ontstonden. Allereerst werden de feiten op een rij gezet door mediawetenschapper dr. Knut de Swert (UvA), die voor de ongeveer 30 deelnemers in kaart bracht hoe het zit met het buitenlandnieuws. De Swert noemde de buitenlandjournalist een ‘kanarie in de kolenmijn’, aan wie je kan meten of het goed of slecht gaat met een medium (daar wordt het eerst op gekort). De universitair docent nam de deelnemers mee in zijn genuanceerde verhaal over allerlei factoren die beïnvloeden hoe vaak een bepaald land in het nieuws komt; afstand tot het thuisland, de koloniale geschiedenis, interesse van de lezers etc. Opvallend is dat diaspora nauwelijks invloed had en dat het buitenlands nieuws wel afneemt, maar ‘gemengd nieuws’ juist toeneemt. Hier legde De Swert de term ‘domesticatie’ uit; in gemengd nieuws moet er een link met het thuisland gemaakt worden.

Buitenlands nieuws neemt af, maar ‘gemengd nieuws’ neemt juist toe.

Teije Brandsma (oud-oorlogscorrepondent en moderator van het perscafé) gaf de deelnemers een inkijkje in het correspondentschap vanuit een praktisch oogpunt. In zijn verhaal, rijk met anekdotes, vertelde hij over welke middelen buitenlandjournalisten tegenwoordig beschikken – en hoe dit vroeger was.

De do’s en don’ts voor een woordvoerder
Om erachter te komen wat het beste werkt wanneer je je verhaal ‘verkoopt’ aan een journalist, waren persvoorlichters van Hivos, Milieudefensie en PAX bereid een van hun verhalen te pitchen voor de groep. Bob van Huët (AD), Sarah Haaij (freelance), Seada Nourhussen (OneWorld) en Lennart Hofman (De Correspondent) vertelden telkens wat hen aansprak en wat zij er interessant aan vonden. Moet je je grote verhaal juist klein en begrijpelijk maken door in te zoomen? Of maakt dat je verhaal juist te voorspelbaar? Enkele conclusies: focus aanbrengen is nodig, vooral in een complex verhaal. Dit betekent wel dat je nieuwe inzichten moet aandragen en zeker niet met clichés moet aankomen (‘onderwerp-moeheid’). Vermeld ook een resultaat, indien mogelijk.

Het perscafé diende vooral als een gelegenheid om woordvoerders van NGOs en journalisten met elkaar in gesprek te brengen. Met zinvolle tips van beide kanten kunnen we samen proberen weer meer aandacht voor buitenlandonderwerpen te genereren. Indien er vraag naar is willen IUCN NL en Partos een vervolg organiseren, wellicht rondom een bepaald thema.

Suggesties? Mail dan naar Sera Koolmees (Partos).