yellow shape
Communicatie & Engagement Nieuws

Betrokkenheid bij internationale samenwerking: Studenten & Nacht van de fooi

Wereldburgerschap en engagement bij internationale samenwerking staan hoog op de agenda van Partos, met als doel meer mensen te betrekken bij mondiale vraagstukken. Hoe kunnen we eigentijdse vormen van mondiale solidariteit bevorderen en Nederlanders warm maken voor thema’s als ongelijkheid, armoedebestrijding, klimaatverandering en internationale samenwerking? Om deze vragen te adresseren, lanceert Partos een serie over best practices, gericht op betrokkenheid en wereldburgerschap, waarin diverse benaderingen van organisaties worden belicht om mensen te betrekken bij internationale samenwerking. Het doel van deze serie is kennisuitwisseling, inspiratie bieden en leren van elkaars ervaringen. We trappen de serie af met de ‘Nacht van de fooi’ een initiatief van studenten en Wilde Ganzen.

02 april 2024

Nacht van de Fooi

Negen steden, één nacht en hopelijk heel veel fooi. Zo steunen de studenten van Nacht van de Fooi ieder jaar een project van Wilde Ganzen. Groepjes studenten komen in hun studentenstad in actie om zoveel mogelijk horecagelegenheden te enthousiasmeren om hun fooi voor één nacht af te staan. Dit bedrag wordt door Wilde Ganzen verdubbeld en gedoneerd aan projecten die Wilde Ganzen steunt.

Keep the change, change the world

Het initiatief voor ‘de Nacht’ is in 2005 ontstaan in Groningen. De Groningse studente Wies Maas wilde graag meer aandacht vragen voor ontwikkelingssamenwerking en tegelijkertijd mensen in lage inkomenslanden een helpende hand toesteken. Met de Nacht van de Fooi was een ideale combinatie geboren: verantwoord uitgaan voor het goede doel en een dag die in het teken staat van internationale samenwerking. ‘De Nacht’ groeide uit tot een begrip in Groningen en veroverde langzaam ook de rest van Nederland. Steeds meer studenten en steden doen elk jaar weer mee, waardoor ook het totaalbedrag aan ingezamelde fooien toeneemt. Nacht van de Fooi is inmiddels een landelijk studenteninitiatief dat in samenwerking met Wilde Ganzen geld ophaalt voor projecten die armoede in lage inkomenslanden tegengaan.

Eenvoudig concept met grote impact

De kracht van de Nacht van de Fooi zit in de eenvoud. Met een verassende samenwerking (studenten & horeca) en het inzetten van bestaande geldbronnen (fooien) is een concept gecreëerd dat op vernieuwende wijze geld ophaalt. Ook voor de doelgroep die doneert werkt deze combinatie goed: bij het uitgaan krijg je een goed gevoel omdat je iets voor de wereld kan betekenen en de drempels zijn laag.

Tips

  • Bundel krachten met een verassende samenwerking
  • Maak gebruik van bestaande gebruiken
  • Ondersteun initiatief van onderop; je hoeft niet alles zelf te verzinnen of te doen.

Heb jij ook een mooi voorbeeld van engagement met een bepaalde doelgroep? Laat het ons weten!