Als maatschappelijke organisatie kun je je in aanloop naar de verkiezingen op meerdere manieren hard maken voor eerlijk en solidair Europees beleid. In deze toolkit zetten we deze mogelijkheden voor je op een rij. Heb je vragen? Neem contact op met Niels Hoogerheijde (niels@partos.nl).
Verdiep je in de rol van de EU in ontwikkelingssamenwerking
CONCORD Europe (de Europese koepelorganisatie voor ontwikkelingssamenwerking waarvan Partos lid is) heeft een handige en gebruiksvriendelijke toolkit gemaakt met in vogelvlucht de belangrijkste informatie over de rol van de EU in ontwikkelingssamenwerking. De toolkit bevat informatie over:
- De rol van de EU-instituten (Europese Commissie, Europees Parlement, Europese Raad) in besluitvorming.
- De bevoegdheden en samenstelling van het Europees Parlement en de verdeling van (Nederlandse) Europarlementariërs over de verschillende politieke groepen.
- Een tijdlijn van belangrijke gebeurtenissen in aanloop naar de verkiezingen in juni.
- Een tijdlijn van belangrijke gebeurtenissen na de verkiezingen (benoeming voorzitter Europese Commissie, benoeming Eurocommissaris Internationale Partnerschappen (OS) etc.).
- CONCORDs lobbyprioriteiten:
- EU feministisch buitenlandbeleid
- Beleidscoherentie voor duurzame ontwikkeling
- Civic space en democratie
- Financiering voor duurzame ontwikkeling
Doe mee met de EU-verkiezingswerkgroep of de “Adopteer een SDG” campagne
EU-verkiezingswerkgroep
De EU-verkiezingswerkgroep van Partos richt zich op de beïnvloeding van Nederlandse politieke partijen en hun (kandidaat-)Europarlementariërs. We houden ons bezig met het volgende:
- Beïnvloeden van de verkiezingsprogramma’s van Nederlandse politieke partijen voor de Europese verkiezingen, zodat ze goede teksten bevatten in lijn met de Partos lobbyprioriteiten Europese verkiezingen 2024 die vorig jaar gezamenlijk zijn vastgesteld.
- Elkaar updaten over onze plannen voor het organiseren van evenementen in aanloop naar de verkiezingen.
- Contact leggen met Nederlandse (kandidaat-)Europarlementariërs, met als doel:
-
- Kandidaten een introductie te geven in het werkveld van ontwikkelingssamenwerking.
- Een basis leggen voor duurzame contacten tussen de Nederlandse OS-sector en Europarlementariërs.
- Kandidaten een Sustainable Development Goal (SDG) laten adopteren om zo hun aandacht te vragen voor de impact van Europese wetten, regelgeving en beleid op het mondiale Zuiden.
- Kandidaten één van de “pledges” van CONCORD laten ondertekenen (zie pagina 31 van de CONCORD toolkit), waarmee ze zich beloven in te zetten voor één of meer van de vier lobbyprioriteiten van CONCORD (zie hierboven).
- Kandidaten enthousiasmeren voor deelname aan onze campagne Adopteer een SDG.
-
“Adopteer een SDG” voor Europarlementariërs
Om de verbondenheid van Nederland en de EU met het mondiale Zuiden onder de aandacht te brengen van (kandidaat-)Europarlementariërs gaan we in aanloop naar de Europese verkiezingen van start met onze campagne ‘Adopteer een SDG’. Daarbij kunnen kandidaten één of meerdere SDG’s “adopteren” waarvoor ze zich willen inzetten als ze worden verkozen. Deze campagne voeren we al een aantal jaar in de Tweede Kamer, waar 33 Kamerleden een SDG hebben geadopteerd. Voor kandidaat-Europarlementariërs is deelname aan deze campagne een mooie manier om te laten zien hoe ze zich willen inzetten voor een betere wereld, zowel in de EU als daarbuiten. Dat kan onder meer door middel van interviews op onze website, posts op Twitter en Instagram of events die we organiseren.
Interesse om mee te doen met de EU-verkiezingswerkgroep en/of de Adopteer een SDG campagne voor Europarlementariërs? Of wil je eerst meer weten? Neem contact op met Niels Hoogerheijde (niels@partos.nl).
Woon de (online) verkiezingsdebatten van CONCORD bij
CONCORD organiseert 2 online verkiezingsdebatten met (kandidaat-)Europarlementariërs en 1 fysiek debat met (hopelijk) lijsttrekkers van de fracties uit het Europees Parlement, de zogenaamde Spitzenkandidaten. Een goede gelegenheid om kandidaten kleur te laten bekennen op onderwerpen die wij belangrijk vinden! Aan het einde van elk debat is er gelegenheid om vragen te stellen.
- 20 maart, online: “Are we taking democracy and civic space for granted?” met Udo Bullmann (S&D). Kijk het debat hier terug!
- 16 april, 11:00 – 12:00, online: “Putting your money where your mouth is: consistent action and funding for sustainable development” met Erik Marquardt (Greens) and Monica Silvana Gonzalez (S&D). Meer info en aanmelden hier.
- 16 mei, fysiek in Brussel: “Is the EU ready for a more collaborative and inclusive foreign policy?” idee is met Spitzenkandidaten.
Besteed aandacht aan de verkiezingen in je (online) communicatie
Om het voor organisaties uit onze sector zo makkelijk mogelijk te maken om online te communiceren over de Europese verkiezingen, heeft CONCORD (de Europese koepelorganisatie voor ontwikkelingssamenwerking) een sociale media kalender gemaakt met relevante data waarop we iets kunnen posten. Ook hebben ze een groot aantal conceptberichten voor sociale media opgesteld, die makkelijk te kopiëren zijn.
Sociale media kalender
De sociale media kalender van CONCORD bevat een overzicht van relevante datums waarop we op sociale media iets kunnen posten over de Europese verkiezingen. Bij sommige data vind je ook al concept-sociale mediaberichten afkomstig uit de sociale media toolkit (zie hieronder) die je met Google Translate gewoon kunt vertalen en kopiëren. Bij andere data staat nog geen concept-bericht, maar vind je wel de Twitter/X handles die je kunt gebruiken om zelf een bericht op te stellen. Onderaan de kalender kun je doorklikken naar de volgende maand.
Goed geïnformeerd naar de stembus met de toolkit van isdatechtzo.nl
Wil jij volwassenen informeren over nepnieuws en desinformatie in aanloop naar de Europese verkiezingen? Help jouw doelgroep om (on)betrouwbare informatie te herkennen, zodat zij goed geïnformeerd naar de stembus gaan, met de toolkit van isdatechtzo.nl. Hierin vind je o.a.:
- Een animatievideo met 3 tips waar je op kunt letten
- Een poster met een overzicht van 7 soorten onjuiste en misleidende informatie
- Sliders, afbeeldingen en teksten voor sociale media, de nieuwsbrief of website
Isdatechtzo.nl biedt laagdrempelige informatie over de werking van desinformatie en tips om het te herkennen. De website is in opdracht van het ministerie van BZK ontwikkeld door Netwerk Mediawijsheid i.s.m. Beeld & Geluid en ECP|Platform voor de informatiesamenleving.
Klik hier om de toolkit direct te downloaden. Of ga naar isdatechtzo.nl/verkiezingen.
Sociale media toolkit
In de sociale media toolkit vind je verschillende concept sociale mediaberichten over de Europese verkiezingen. Deze conceptberichten zijn toegespitst op verschillende doelgroepen: mensen met veel kennis van de EU (rood), mensen met gemiddelde kennis van de EU (oranje) en mensen met weinig kennis van de EU (groen).
Afbeeldingen en video’s
De sociale media toolkit bevat verschillende mooie en gebruiksklare afbeeldingen en video’s die aan te passen zijn aan je eigen behoeften:
- Logo CONCORD-verkiezingscampagne “EU for Global Justice”
- Animaties en GIFs die naar eigen inzicht gebruikt kunnen worden op sociale media
- Afbeeldingen passend bij de vier lobbyprioriteiten van CONCORD:
- Beleidscoherentie voor duurzame ontwikkeling
- Financiering voor ontwikkelingssamenwerking
- EU feministisch buitenlandbeleid
- Civic space en democratie
- Vierkante afbeeldingen en GIFs (geschikt voor LinkedIn en Instagram)
- Liggende afbeeldingen en GIFs (geschikt voor X/Twitter)
- Aanpasbare vierkante en liggende afbeeldingen: deze link stuurt je door naar Canva, waar je zelf de beschikbare afbeeldingen kunt aanpassen. Maak wel eerst een kopie vóór je de afbeelding aanpast.
- Emailbanner: te gebruiken in e-mailhandtekening
Online communicatie Partos
Partos zelf is vanaf het begin van maart de online communicatie over de verkiezingen aan het opvoeren. We moedigen jullie aan om onze berichten te liken en te delen. Natuurlijk staat het jullie ook geheel vrij om onze berichten te kopiëren en zelf te posten op jullie sociale mediakanalen. Volg ons op LinkedIn, X/Twitter en Instagram.