Bordje erbij
In de nasleep van de coronapandemie, zocht Save the Children naar een manier om de kerstgedachte levend te houden, zelfs wanneer fysieke bijeenkomsten moeilijk waren. Hun antwoord? Het “Bordje Erbij” initiatief. Voor slechts 10 euro konden mensen een virtueel bordje plaatsen aan een digitale kersttafel.
Verbinding en actie
Dit eenvoudig idee bracht mensen samen rond wat misschien wel de langste kersttafel van Nederland was. Van Groningen tot Maastricht werden er gerelateerde acties ontplooid, waardoor Save the Children meer dan 37 duizend deelnemers kon betrekken bij hun boodschap tegen ondervoeding bij kinderen wereldwijd. Het initiatief van Save the Children om voor de prijs van een ‘bordje extra’ een week lang een gezin te voorzien van basisvoedsel, bleek een groot succes te zijn, zoals te zien was aan de opkomst.
Toekomstige impact
De kracht van dit concept lag niet alleen in zijn relevantie tijdens de pandemie, maar ook in zijn potentieel voor de toekomst. Het “bordje erbij” principe is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar biedt ook een tastbare manier voor mensen om te zien hoe hun donaties bijdragen aan een groter geheel. Bovendien gaf het mensen de mogelijkheid om op eigen initiatief kleinschalige acties of bijeenkomsten te organiseren die in lijn waren met de campagne.
Tips
- Maak gebruik van digitale middelen om veel mensen laagdrempelig te betrekken.
- Maak zichtbaar dat men met een donatie bijdraagt aan iets groters.
- Inhaken op een betekenisvolle dag, zoals kerst, werkt goed omdat je mee kan liften op het sentiment dat mensen op zo’n dag hebben.
Heb jij ook een mooi voorbeeld van engagement met een bepaalde doelgroep? Laat het ons weten!