yellow shape
Communicatie & Beeldvorming Nieuws

Betrokkenheid bij internationale samenwerking: Petitie evacuatie Afghanistan

Wereldburgerschap en engagement bij internationale samenwerking staan hoog op de agenda van Partos, met als doel meer mensen te betrekken bij mondiale vraagstukken. Hoe kunnen we eigentijdse vormen van mondiale solidariteit bevorderen en Nederlanders warm maken voor thema’s als ongelijkheid, armoedebestrijding, klimaatverandering en internationale samenwerking? Om deze vragen te adresseren, bouwt Partos aan een serie over best practices, gericht op betrokkenheid en wereldburgerschap, waarin diverse benaderingen van organisaties worden belicht om mensen te betrekken bij internationale samenwerking. Het doel van deze serie is kennisuitwisseling, inspiratie bieden en leren van elkaars ervaringen. Dit keer belichten we het inspirerende voorbeeld van Cordaid: Petitie evacuatie Afghanistan.

19 april 2024

Petitie evacuatie Afghanistan

Toen de Verenigde Staten in augustus 2021 hun militairen terugtrokken uit Afghanistan, greep de Taliban er de macht. Veel Afghanen wilden vluchten. Cordaid begon toen een petitie om bij de Nederlandse regering te pleiten voor het in veiligheid brengen van een bredere groep Afghanen dan slechts de tolken. Hierbij ging het in het bijzonder om mensen- en vrouwenrechtenactivisten die door Nederland werden ondersteund.

De impact

De petitie werd in 3 dagen tijd ruim 32 duizend keer ondertekend en heeft uiteindelijk de nodige politieke druk uitgeoefend op de Tweede Kamer en het kabinet. De petitie werd aangeboden aan Tweede Kamerleden en de tekst diende als inspiratie voor een motie tijdens een debat over de situatie in Afghanistan. Met een brede maatschappelijke coalitie en een simpele oproep, wist Cordaid een groot aantal mensen achter de petitie te krijgen, met politiek succes. Temidden van veel media-aandacht en maatschappelijke betrokkenheid wist Cordaid zo met de petitie veel mensen (digitaal) te mobiliseren om politieke druk op te bouwen.

Tips

  • Reageer snel op relevante ontwikkelingen
  • Bouw politieke druk op door massa achter je boodschap te verzamelen
  • Maak gebruik van of organiseer politieke momenten, zoals een debat of een petitie-aanbieding

Heb jij ook een mooi voorbeeld van engagement met een bepaalde doelgroep? Laat het ons weten!