yellow shape
Communicatie & Engagement Nieuws

Betrokkenheid bij internationale samenwerking: SuperHero KidsRun

Wereldburgerschap en engagement bij internationale samenwerking staan hoog op de agenda van Partos, met als doel meer mensen te betrekken bij mondiale vraagstukken. Hoe kunnen we eigentijdse vormen van mondiale solidariteit bevorderen en Nederlanders warm maken voor thema’s als ongelijkheid, armoedebestrijding, klimaatverandering en internationale samenwerking? Om deze vragen te adresseren, bouwt Partos aan een serie over best practices, gericht op betrokkenheid en wereldburgerschap, waarin diverse benaderingen van organisaties worden belicht om mensen te betrekken bij internationale samenwerking. Het doel van deze serie is kennisuitwisseling, inspiratie bieden en leren van elkaars ervaringen. Dit keer belichten we het inspirerende voorbeeld van Unicef: SuperHero KidsRun.

02 mei 2024

SuperHero KidsRun

SuperHero KidsRun is een tweedaags gratis sportevenement voor kinderen vanaf 4 jaar. Het wordt georganiseerd door vrijwilligersnetwerk CityShapers, met onder andere Unicef as partner. De kinderen gaan tijdens het sporten verkleed als hun favoriete superheld. Tijdens het evenement overwinnen ze hindernissen en andere uitdagingen. Ook ontmoeten ze ‘echte superhelden’: acteurs verkleed als Elsa, Spiderman en Iron Man.

Krachtkind

SuperHero KidsRun gelooft dat sport verbindt, het zelfbeeld kan versterken en bijdraagt aan een positieve leefomgeving. De organisatie zet zich daarom in voor een toegankelijk en inclusief evenement. Dat deelname gratis is, draagt daaraan bij én helpt bij het succes. Door zich te verkleden als superheld krijgen kinderen een boost in hun zelfvertrouwen. Ze voelen zich sterk en moedig genoeg om allerlei uitdagingen aan te gaan. Dit evenement is een goed voorbeeld van hoe ‘laagdrempelig en leuk’ kan bijdragen aan het motiveren van mensen om iets te doen waar ze anders mogelijk minder vaak mee in aanraking komen. Uiteraard zijn alle kinderen welkom, maar de promotie begint in de wijken waarin de nood voor gratis en laagdrempelige uitjes het hoogst is.

Tips

  • Wees creatief: het verkleden als superheld maakt dit evenement heel anders dan andere evenementen
  • Maak gebruik van de kracht van herhaling: een jaarlijks terugkerend evenement zorgt voor herkenbaarheid en jaarlijkse aandacht
  • Less is more: ‘laagdrempelig en leuk’ kan genoeg zijn voor een geslaagd evenement voor kinderen

Heb jij ook een mooi voorbeeld van engagement met een bepaalde doelgroep? Laat het ons weten!