Oxfam Novib: Meer uitgesproken en meer activistisch
Een elevator pitch heeft Alibux niet nodig om te vertellen waar Oxfam Novib voor staat. ‘Oxfam Novib strijdt voor gelijkheid op allerlei vlakken en daarover spreken we ons ook uit. Daar heb ik geen 30 seconde voor nodig.’
In het verlengde hiervan houdt ze van snackable content. Mensen moet meteen begrijpen wat er staat. ‘Oxfam Novib is van oudsher super goed in het doen van onderzoek. Maar hoeveel mensen gaan een rapport of de samenvatting ervan lezen? Je wilt mensen ook bereiken. Hoe communiceer je iets dat redelijk ver weg is op een manier dat mensen het ook willen lezen? 1 zinnetje moet voldoende zijn; mensen moeten even stoppen met wat ze doen en de aandacht op onze boodschap vestigen.’
Engagement is nog een relatief nieuwe afdeling binnen Oxfam Novib. Het heeft de organisatie ook een scherper profiel gegeven. ‘Lange tijd werd Oxfam Novib als een wat onpersoonlijk merk gezien. De afgelopen jaren wilden we weer meer uitgesproken en meer activistisch worden. Niet alleen in wat we doen maar ook in wat we zeggen. Dat willen we aan de mensen laten zien en hen daarin ook meenemen.’
Deze podcastserie over eigentijdse vormen van burgerbetrokkenheid en solidariteit is een initiatief van Vice Versa en Partos.
#LevenslangActivist